Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Semantik

Onomatopoetiska ord

2010-04-02 19:14 #0 av: Bergspuman

Självklart måste vi ha en tråd om onomatopoetiska ord!

Eller, på hederlig svenska, ljudhärmande.

Fram med förslag! På alla språk.

Kan vara roligt att veta vad PANG! heter på t ex ryska?

Skrattande

Jag börjar med ett ord som passar bra i godisätartider: Smaska

Anmäl
2010-04-02 22:41 #1 av: Andina

Svischa
Det ba' sa' svish så va'ren borta...

och

Pysa
Det pyyyyser över snart...

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2010-04-02 22:44 #2 av: maxiq

Lite OT men under några år stod jag med titeln onomatopoet i telefonkatalogen (kommer ni ihåg den uppfinningen?) eftersom jag gick omkring och härmade ljud hela tiden. Hon på Telias kundtjänst godtog den förklaringen. :-P

Anmäl
2010-04-02 22:47 #3 av: Andina

Amennn va kul! Det ska va du till en sån grej! Har du bytt titel nu? Till?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2010-04-02 22:55 #4 av: maxiq

Nu har jag ingen titel alls så ni får kalla mig vad ni vill. :-)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.