Annons:
Etikettövrigt
Läst 5811 ggr
Maria
2010-05-28 21:07

Konst

Är det någon som vet vad ordet konst kommer ifrån?

Jag tycker det är ett konstigt ordFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Inkanyezi
2010-05-28 22:26
#1

Jag tycker att det verkar vara en avledning av verbet kunna.

Maria
2010-05-28 22:28
#2

En följdfråga då…vad kommer ordet "konstig" ifrån?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

dolfen
2010-05-29 18:06
#3

Här kan man läsa om konstbegreppet.

Lill-Kisse
2010-05-31 22:06
#4

Din fråga känns verkligen befogad bumbleboo. Betydelsen av ordet "konst" verkar ha kantrat över till sånt som konstnärer håller på med. Det är inte alltför ofta liktydigt med förmåga och skicklighet.

Personligen tycker jag om ordet konst när det beskrivet något som krävt att man genomfört en uppgift väl och grundligt. Det är nog därför jag inte imponeras av kladdigt målade eller slarvigt hopfogade konstverk. Yttranden som "Det där kunde jag ha gjort bättre själv" kan man höra från en besviken betraktare. Då har nog den personen och jag ungefär samma uppfattning om vad "konst" är, dvs något som man vill imponeras av och beundra.

Var ordet "konst" kommer ifrån, har jag förstås ingen aning om. Jag bara tycker att det verkar som om det bör härledas från det man menar med svår sak, som kräver stor skicklighet att utföra.

Bergspuman
2010-06-01 14:45
#5

Konst kommer av det medeltyska ordet Kunst. Det betyder egentligen kunskap, vetande. Av det germanska ordet kunsti-, vilket är en verbalabstraktion till kunna.

Konstig kommer från en annan ordbildning, fornsvenskans kunnist(a), som är bildad på samma sätt som tjänst, ynnest. I äldre nysvenska betydde det konstförfaren, förståndig, slug.

Formen konstogher i fornsvenskan betydde konstrik, kunnig. Det har naturligtvis skett en betydelseförskjutning när konstig numera betyder något underligt, onormalt och inte syftar på kunnande och insikt.

Källa: Svensk etymologisk ordbok

Maria
2010-06-01 23:42
#6

#5 Tack, det var lite detta jag var ute efterGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: