Annons:
Etikettlänkar-tidningar-hemsidor
Läst 9894 ggr
raphanus
5/26/10, 12:16 AM

Särskrivet retar språkvetare

Annons:
Lill-Kisse
5/26/10, 1:41 AM
#1

Man blir väl snarare ledsen över att folk är så okunniga att de inte ser hur fel det blir med särskrivning. Ibland misstänker jag att det beror på nonchalans och då blir jag än mer bedrövad.

Emo
5/26/10, 10:26 AM
#2

Den som sär skriver är kanske också den som sär tänker. Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Bergspuman
5/26/10, 8:22 PM
#3

Den kanske även är sär egen?

Men skämt åsido, jag avskyr sådant jag med. Så slarvigt. Det ger verkligen inget bra intryck. Man tänker: Jaha, en människa som sov på svenskalektionerna och kör en allmän slapp nivå.

Obs det är första intrycket. Det KAN bedra. Det kan ju vara en dyslektiker eller en person som inte har så stora kunskaper.

Men om jag kommer till sjukhus, då vill jag verkligen inte bli behandlad av en brun hårig sjuk sköterska, om ni förstår hur jag menar!

Maria
5/26/10, 9:17 PM
#4

Pratade med en mamma som var vansinnig på svenskaundervisningen för sin dotter.

Man brydde sig inte om att rätta särskrivning eller stavfel vid hemuppgifter. "Det viktigaste var att barnen lärde sig att uttrycka sig"

Finliret så att säga, fick komma senareObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lena1971
5/26/10, 10:52 PM
#5

#4 Är inte det rätt vettigt ändå, att börja så? Beror på hur gammal flickan är förstås.

Jag har träffat så många (främst äldre) människor som inte vågar skriva alls, för de fick sina småskoleuppsatser sönderrättade med röda bockar. Och då är hela språklusten borta sen!

I vilken årskurs fröken/magistern ska sätta in rödpennan, det kanske man kan ha delade meningar om. I mellanstadiet måste det vara dags?


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Moctezuma
5/27/10, 9:49 PM
#6

Jag kommer ihåg att vi i 1:an och 2:an fick skriva lite hur vi ville, bara vi skrev. Däremot kunde vår lärare läsa våra texter högt för oss, precis så som vi hade skrivit dem, så att vi skulle "höra" vår fel. Just nu går jag i 9:an och särskrivning och andra fel godkänns definitivt inte. Men jag bor i Finland och har ingen aning om hur det är i svenska skolor.


Annons:
Linnea
5/28/10, 12:35 PM
#7

Haha nej en djup fryst kyckling lever vill jag då inte ha…

Usch och fy för särskrivning. Blir irriterad när jag ser sånt, speciellt i reklamer<za. Dom borde ju veta sånt eller hur?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

papa-bear
5/29/10, 11:30 PM
#8

särskrivning kan ju bero på influenser från andra språk, exempelvis engelskan, där det knappt finns hopskrivna ord som i svenskan. fritt att ge exempel för den som vill, på engelska då.

Lill-Kisse
5/31/10, 8:31 PM
#9

Visst. Influenser från andra språk kan man ha nytta av, t ex när man kan härleda ett ord eller en fras från annat språk och därmed förstår innebörden ändå bättre än förut. I andra fall kan man få vissa aha-upplevelser av att förstå en grammatisk uppbyggnad som är likadan i flera språk.

Däremot visar man dålig språkkunskap om man försöker omforma svenska till modeller som tillhör andra språk. Då blir det bara dumt.

Inkanyezi
5/31/10, 11:57 PM
#10

Och inte kommer särskrivningen från engelska influenser, mer naturligt i så fall vore ju att svenskar skrev ihop sådant som in engelska ska vara särskrivet. Men de som särskriver är helt säkert ännu sämre på andra språk, så den förklaringen haltar betänkligt.

Den som kan flera språk brukar faktiskt inte blanda dem särskilt mycket.

papa-bear
6/1/10, 6:53 PM
#11

är det ordet influens ni hänger upp er på, eller vad är problemet?

Inkanyezi
6/1/10, 7:57 PM
#12

Absolut inte någon upphängning på ett visst ord, bara ett kallt konstaterande att de särskrivande inte känner till andra språk tillräckligt bra för att man ska kunna dra några slutsatser om ett inflytande från andra språk. Förtydligat, med hänvisning till att det vore mer sannolikt med ett omvänt inflytande.

På länken här nedanför kan du se ett exempel på en preposition i engelska som har särskrivits felaktigt på motsvarande sätt,

http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=1bdfadb0-6f37-4547-a78e-dd594a33efc8

Så jag tror inte att det har med inflytande från engelska att göra, utan det handlar nog mest om dålig språkkänsla och bristande kunskap.

Lill-Kisse
6/2/10, 2:45 AM
#13

#12 Ett ganska fantastiskt exempel på hur folk totalt kan missa värdet av att framföra ett budskap korrekt. Hur känner man för en bild med felaktig rubrik? Det första intrycket blev negativt, kanske följt av misstänksamhet inför bilden man egentligen skulle titta på. Då är det lätt hänt att man har letts in på spåret att söka fel i fotot också.

Annons:
Emo
6/2/10, 9:19 AM
#14

Blir detta OT, så stryk inlägget, men jag har försökt hänvisa hit. Detta gäller apostrof-s som genitiv i svenskan (och en del annat)

http://smyckestillverkning.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a78b44c5-3b08-496a-8aed-8c47da8805da&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
6/2/10, 12:55 PM
#15

#14 Jag tycker att det är två ämnen i tråden, som var för sig förtjänar sin egna tråd i det här forumet.

guraknugen
6/3/10, 7:49 PM
#16

Jag har visserligen inga som helst vetenskapliga belägg, men det intryck jag har fått de senaste åren är ändå att engelskan har blandat sig in i svenskan, bland annat i form av särskrivningar. Antar att det inte bara är jag som ägnat en massa tid åt att chatta med britter och amerikaner, kanske även australiensare och sydafrikaner och så vidare. Visserligen klarar de flesta av att hålla isär språken, men jag tror det kan ha betydelse hur mycket man kommunicerar på respektive språk.

Chattar man bara någon timme om dagen på engelska och ägnar resten av sin tid till svenska så kanske det inte blir någon större skillnad, men sedan är vi ju alla olika också. Jag som försöker vara noga med språket spjärnar väl självmant emot när jag märker att jag börjar förslappas, men många har ju faktiskt en ”vem bryr sig-mentalitet” som avspeglar sig i hela dras liv, alltifrån att strunta i trafikregler och liknande till att vara allmänt slarviga. Om de märker att engelskan börjar smitta av sig tänker de nog ofta inte så mycket mer på det än frasen ”vem bryr sig”.

Det är ju inte bara särskrivningar som ramlat in från engelskan utan ibland hela ord. På svenska mail-listan för OpenOffice.org pratar man på fullt allvar om ”communityt”, och detta är ändå en grupp människor där vissa av dem arbetar med översättning för den svenska versionen av OpenOffice.org.

DesK
6/9/10, 8:24 PM
#17

Många kloka ord är redan skrivna i denna tråd. Särskrivningarna haglar dock över oss från många håll! Senast läste jag på en annan iFokussajt front matad tvätt maskin… kommentarer känns överflödiga! Obestämd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

guraknugen
6/9/10, 11:46 PM
#18

Kunde varit värre: Front matad tvätt mask in.

Andina
7/11/10, 1:12 AM
#19

Vet ni vad - särskrivning… förlåt sär skrivning retar inte bara språkvetarna. Det retar mig något enormt just nu!

Varför?

Jo, något som jag har upptäckt den senaste tiden:

Jag skriver sär skrivet!!!!!!! Jag som tycker det är helt fel och väldigt oläsligt ofta, oj, o läsligt kommer på mig själv när jag skriver på datorn att jag O MEDVETET SÄR SKRIVER!!! 
Snacka om påverkad!!! Jag förfasar mig verkligen över mig själv! Därav alla utropstecken…

Det är som med all marknadsförings_psykologi… om 3-4 st säger/visar sin åsikt så börjar man ta till sig den åsikten. Vi märker det i modebranschen och i musikbranschen. Även om vi inte gillar modet/musiken från början så "anammar" vi det efter att vi märker att fler och fler tycker om kläderna/musiken.

Och plötsligt så särar jag på orden som ska skrivas ihop! Jag får ideligen gå tillbaka och radera mellanrummet jag gjort 'undermedvetet'…

Vad gör jag??? Hur ska jag 'bota' mig från detta syndrom??? Hjälp!?!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

raphanus
7/11/10, 1:16 AM
#20

#19 - Du är i alla fall medveten om problemet, och det är en bra början.

Annons:
Andina
7/11/10, 1:20 AM
#21

Tack Raphanus! Tack!
Men hur fortsätter jag från denna "början"??? ;)

Är jag helt ensam om detta syndrom???

Allvarligt - jag är ganska "förfärad" över det. Att jag särskriver ord som jag aldrig särskrivit tidigare. Inte konstigt att vi människor påverkas av kollektivet… men skrämmande (vilket vi också kan se i historiebeskrivningar inom betydligt allvarligare områden)!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Emo
7/11/10, 9:58 AM
#22

Andina. Min teori: "Så är det att vara människa" FlörtGlad

Jag känner så väl igen mig, åtminstone i den del, som handlar om språk.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
7/11/10, 10:33 AM
#23

Kanske det hänger ihop med påverkan. Det är ju på det sättet man lär sig skriva "rätt" också, så helt omöjligt är det inte att om särskrivning blir väldigt vanligt, att man omedvetet anpassar sig till trenden, på samma sätt som man tar efter en dialekt när man flyttar till ett ställe där folk talar annorlunda.

Annars känner jag inte riktigt igen mig i det du skriver, men det är kanske för att vi är olika. Om jag inte gillar en viss slags musik, så kommer jag inte att tycka bättre om den för att en miljard flugor inte kan ha fel. Det jag spontant tycker om från början är det som jag kommer att tycka om längre fram, och det gäller också barndomsförälskelser som med tiden har falnat. Bara för att min smak har blivit mer komplex och utvecklad med tiden, tycker jag ju inte illa om det som jag en gång gillade, men som kanske nu verkar lite enkelt.

Jag gör ganska ofta felslag, eftersom jag skriver ganska fort och inte tittar på tangenterna. För det mesta korrigerar jag direkt, eftersom jag tittar på texten som formas på skärmen medan jag skriver, men ibland missar jag det, och då kan det smyga sig in i stort sett vilket felslag som helst, och något av dem kan råka bli en särskrivning. Kanske som om man just då har en liten tankepaus, men ett sådant mellanslag borde i så fall kunna hamna i vilket ord som helst, inte nödvändigtvis ett sammansatt. Möjligen med högre frekvens i särskilt långa sammansatta ord. Ett extra mellanslag kan alltså smyga sig in precis på samma sätt som man kan råka skriva aldrig med två l.

Men jag har alltid svårare att få flyt i läsningen när folk särskriver. Det beror på att innebörden inte är helt klar, och jag har en känsla av att oklarheten när folk särskriver ofta tolkar en lika oklar tanke. Vi hade en tråd för inte så länge sedan på Foto i Fokus, där också rubriken var särskriven, men med ett begrepp som jag aldrig någonsin stött på tidigare: "Ner piskade?" Inlägget innehåller inte bara särskrivning, utan också fel användning av "dem" och en hel del andra oklarheter. Och det som kanske borde vara mest pinsamt är att det är ett gravt fall av att kasta sten i glashus. Tanken är oklar, och så blir också språket som ska klä den i ord.

Så Andina, jag tror inte att särskrivningsanfallen kommer att leda till någon permanent särskrivningssjuka. Däremot kan det kanske vara idé att gå tillbaka i texten och korrekturläsa för att fixa till det som råkar bli fel.

Andina
7/11/10, 10:58 AM
#24

#23 - ;) Vad skönt att du inte tror att jag blir särskrivningssjuk! Jag hoppas du har rätt!

Jag gör precis som du, skriver ganska snabbt och utan att titta på tangentbordet - så tack och lov hinner jag oftast se de "ofrivilliga" särskrivningarna innan jag postar iväg min text.
Efter många år i den grafiska branschen är jag också van vid korrekturläsning - så oftast ögnar jag snabbt igenom texten också när den är färdigskriven.

Jag minns, att när jag var tonåring - då kunde jag nog efter ett tag börja gilla låtar eller kläder som jag till att börja inte var så jätteförtjust i. Numera, som 'väldigt vuxen' så faller jag inte dit på samma sätt för den slags påverkan… Trodde jag i alla fall, tills jag upptäckte att särskrivandet greppat tag om mig också…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

DesK
7/11/10, 11:48 AM
#25

Precis som Inkanyezi skriver så blir texten svårläst med alla dessa felaktiga särskrivningar och ordet dem som en hel del människor närmast konsekvent använder felaktigt. Det verkar som att de tror att det ska vara dem istället för de. Det blir väl så därför att båda orden ofta uttalas likadant det vill säga många säger dom.

Andina precis som du kunde jag i ungdomsåren också börja gilla saker som jag först inte var så förtjust i. Inte heller jag tror att du blir fast i någon särskrivningssjuka Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Effie
7/11/10, 5:44 PM
#26

#19 Jag har märkt samma fenomen - jag skriver, och jag vet hur det ska vara, och jag avskyr särskrivningar, och likafullt passar mina tummar alldeles på egen hand att infoga ett mellanslag där det inte ska vara (fast inte slumpmässigt, utan det blir en särskrivning).Jag brukar upptäcka det genast och radera det igen, men det är irriterande.

Fast ibland säger jag till mina fingrar att skriva ett ord, och så skriver de ett helt annat. Hjärnan funkar lite konstigt ibland.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Inkanyezi
7/11/10, 6:22 PM
#27

Att skriva ett helt annat ord är något som har hänt mig emellanåt också, och det är ganska pinsamt. Det har hänt också i det här forumet vid ett tillfälle, där jag utan att veta varför, tänkte apostrof och skrev asterisk. De sitter på samma tangent, och de börjar på samma bokstav, men där slutar väl likheten. Men mina fingrar sluddrade snabbt dit fel ord, och när det väl var gjort en gång, så gick det lika bra ytterligare någon gång. Så bedräglig kan hjärnan vara när tanken inte riktigt har kontroll över vad som sitter i ryggmärgen.

Annons:
maxiq
7/11/10, 11:23 PM
#28

Jag har istället drabbats av ihopskrivingssjukan när jag använder ett platt tangentbord här hemma eftersom vinkeln på mina enkelledade tummar inte är helt kompatibel med mellanslagstangenten som ligger i nästan samma höjd som kanten på "chassiet".

Vi kanske skulle träffas Andina och smitta varandra? Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Andina
7/11/10, 11:30 PM
#29

#26 - Precis så är det, det blir "regelrätta sär skrivningar"!

Jag har också upptäckt fenomenet som du och Inkanyezi har - att helt andra ord poppar upp… från 'ingenstans'… Även när jag talar (men det tillhör syndromet "Grodor som hoppar ur mun")…

#28 - Ja, Maxiq! Det låter ju som en toppen_idé! Om man tar lite av varje så blir det en god soppa! Jag blir gärna smittad!!! :)

Du kan inte vinkla om dina tummar annars? Eller använda redskap - typ hammare eller nå't?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

maxiq
7/11/10, 11:36 PM
#30

Ska jag vinkla om tummarna med hammare? :-|

"Går det inte med våld så använd mer våld. Går det ändå inte så använd hammare"

Gammalt hantverkarordspråk


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

TjockaBerta
7/12/10, 1:58 PM
#31

Själv har jag börjat  särskriva när jag skickar SMS med T9. Det är alldeles för bökigt att backa och ta bort mellanslagen när man skriver. Risken är väl att man lättare accepterar särskrivning i andra situationer också när man väl börjat på ett ställe.

Dock tycker jag inte att det är korrekt.

>>>Malum domesticum<<<

guraknugen
7/12/10, 6:34 PM
#32

#31: Så här gör jag (funkar på äldre Nokia i alla fall, har inte testat på andra telefoner, men det funkar säkert på det mesta):

Skriv en del av ordet, tryck ? så att understrykningen av ordet försvinner, skriv nästa del av ordet och fortsätt så tills hela det långa sammansatta ordet är klart. Inga mellanslag i ordet och orden blir hopskrivna och korrekta. Ska man senare in och redigera dessa sammansatta ord blir det dock oftast till att radera nästan hela ordet och skriva nytt, beroende på var i ordet man vill lägga till eller ta bort något…

fluffis
7/14/10, 6:09 PM
#33

Särskrivningar *rysa*.

Emo
11/7/10, 11:04 AM
#34

Som ni vet smyckar folk sina kattor och hundar.

Nu såg jag en rubrik på Pärlguiden, som gjorde mig intresserad: Kors örhängen

Tänka sig att göra örhängen till kossor?

Innehållet i inlägget motsvarade inte vad man kunde vänta sig av rubriken.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
guraknugen
11/7/10, 11:53 AM
#35

Fast visst heter det ”katter”, eller hur? I alla fall på rikssvenska.

Tungan ute

Effie
11/7/10, 12:00 PM
#36

#35 "kattor" måste väl vara en helt godkänd plural för "katta". Dvs inga smycken till hankatter, men däremot till hanhundar.

Smycken till kor, en vacker tanke. Glad Men jag tycker de är vackra som de är.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

guraknugen
11/7/10, 12:06 PM
#37

Hm… märkligt nog finns ”katta” med i SAOL i betydelsen honkatt, men varför finns inget ord för hankatt?

maxiq
11/7/10, 12:40 PM
#38

Fresse är ett ord för hankatt som min mormor använde men det lär knappast komma in i SAOL…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Emo
11/7/10, 1:41 PM
#39

Är ändå väl att programmen inte kommer med onödiga kommentarer.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

guraknugen
11/7/10, 4:17 PM
#40

#39: Det hade i och för sig varit rätt kul, tycker jag. Bara det hade gått att stänga av…

Upp till toppen
Annons: