Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Skriftspråk - Stavning/Ortografi

Citattecken

2010-06-16 12:22 #0 av: Creation

Frågade på skrivlust, men kanske borde fråga här med. :)

Vad är det som gäller när det kommer till citattecken i noveller egentligen? När tar man ny rad?

Ex. 1:
Åke och hans vän Per cyklade långsamt hemåt.
"Det är fint väder idag", sade Åke. Det var trettio grader varmt och inte ett moln syntes i skyn.

Ex. 2:
Åke och hans vän Per cyklade långsamt hemåt.
"Det är fint väder idag", sade Åke.
Det var trettio grader varmt och inte ett moln syntes i skyn.

Vilket exempel stämmer(om något av dem gör det)?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Anmäl
2010-06-16 13:43 #1 av: raphanus

Jag har vidarebefordrat frågan till en kollega i sätterisvängen.

Anmäl
2010-06-16 14:05 #2 av: svenake

För mej är båda njutbara,  - men hade nog föredragit 2  om jag skrivit själv.

Anmäl
2010-06-16 20:12 #3 av: raphanus

Enligt min kollega i sätterisvängen är båda alternativen korrekta. Det kan dels vara en smakfråga, och då skiljer det sig kanske från skribent till skribent, men det kan också vara fråga om att man i exempel 2 vid högläsning ska göra en större paus än i exempel 1.

Anmäl
2010-06-17 00:45 #4 av: Creation

Aha, tack så mycket! :-) Jag har funderat över detta ganska länge...

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Anmäl
2010-06-17 20:59 #5 av: guraknugen

Jag tror inte det är så mycket att fundera över. Har svårt att se att valet om huruvida man gör ny rad eller inte har med citatet i sig att göra. Jag låter nog andra faktorer avgöra det.

Anmäl
2010-06-18 00:35 #6 av: Inkanyezi

Ofta i noveller används inte citattecken, utan pratminus, och citatet har sitt eget stycke, utan att mer än antyda vem som säger vad. Man får gissa.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.