Annons:
Etikettövrigt
Läst 9052 ggr
Mitralis
2010-07-14 18:38

Vilken ordning?

När jag ska skriva brev till par så får jag problem med vilken ordning som är mest korrekt att använda sig av i adressen.

Om adressaterna är Maria Svensson och Sven Svensson

eller

Maria Svensson och Karl Karlsson

Blir det Maria och Sven Svensson eller Sven och Maria Svensson?

Kan man skriva fam Svensson, Karlsson?



Annons:
Emo
2010-07-14 19:07
#1

Det beror nog på hur mottagarna är. Vissa vill ha det på ett sätt, andra vill ha det på sitt sätt Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
2010-07-14 19:32
#2

Du kan välja att ta dem i bokstavsordning, det är ganska vanligt.

DesK
2010-07-14 22:13
#3

Har paret samma efternamn brukar jag skriva förnamnen i bokstavsordning, men har paret olika efternamn brukar jag skriva både för- och efternamn på båda.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mitralis
2010-07-15 12:03
#4

Kommer ihåg när en kompis till mej gjorde en dörrskylt. Då skulle mannen i huset stå först, så jag tänkte om det finns något genusperspektiv på detta, eller hur jag ska sägaObestämd



Inkanyezi
2010-07-15 12:09
#5

Självfallet kan det för vissa personer finnas ett genusperspektiv, men rent allmänt eller etikettsmässigt tycker inte jag att det gör det. Det enklaste är så klart att följa bokstavsordningen eller att helt strunta i vilken ordning man väljer och bara ta den som man först kommer på.

Det finns människor som hänger upp sig på konventioner och som tycker att det är fel när man inte följer en viss etikett, men det går aldrig att stryka alla medhårs, så det kan man ta kallt och låta dem ta sina konflikter själva.

Maria
2010-07-15 13:12
#6

När jag var nygift fick jag ett brev där det stod

Fru Sven Svensson (nu heter inte min man Sven Svensson men det var precis så det stod med hans namn) och det var nog ganska vanligt förr.

Man var fru till…….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mitralis
2010-07-15 13:33
#7

Normalt när jag skriver privat så skriver jag den som jag har mest kontakt med och den andre/andra får hänga med på det.
Det är när jag skriver i tjänsten och ska vara formell som jag får problem.

#6 När mamma och jag var på kyrkogården för några år sedan så sa hon att hon absolut inte ville att det skulle stå "Sven Svensson" med fru på gravstenen. Som tur är så är det nog ingen som tycker att det låter bra att skriva så i adresser eller på stenar nu för tiden.



Inkanyezi
2010-07-15 13:37
#8

På gravstenar sätter man vanligen ut alla namn, och ofta födelsenamn på den som har ändrat efternamn under sin livsbana. Ordningen på en gravsten är ganska självklar; den är i den ordning man behöver ta den i anspråk.

Mitralis
2010-07-15 13:43
#9

#8 Det är en hel del äldre gravstenar på den här kyrkogården och det är många som det står "med fru" på, men inget namn på frun.
Men det är ju som tur är ovanligt i dagens läge att skriva så.



Maria
2010-07-15 13:45
#10

Eller "Sven Svenssons familjegrav" rätt och slätt oavsett om där ligger både fru och barn iObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mitralis
2010-07-15 13:50
#11

#10 Också alldeles för vanligt förekommande, men förhopningsvis på tillbakagång.



raphanus
2010-07-15 13:52
#12

Nicke Sjödin raljerade över det faktum att det är mannen som har den mest framträdande platsen. I sin beskrivning av Junselemålet lär han ut hur man frågar efter herrn i huset om man knackar på, och frun skulle råka öppna:

- Jer'n himm sjålv?
(Är han hemma själv?)

Från mina sägenomsusade hemtrakter i Värmland har jag också hört talas om någon som vid ett tillfälle lär ha fällt utlåtandet:

- De va en jävel te kâr te å ha fi'n jäkschlâ på käringa si!
(Det var en jävel till karl till att ha fina tänder på sin fru!)

Själv brukar jag i behov av listning rätta mig efter alfabetet.

DesK
2010-07-15 14:09
#13

Angående skriften på gravstenar, verkar det variera en hel del, jag har en familjegrav på evärldelig tid. Denna togs i bruk någon gång på 1600-talet och på den står överst " Svenssons på gården xxx familjegrav" Därunder följer förteckning på dem som finns i graven. (Min svenska familj heter inte Svensson)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
2010-07-15 14:10
#14

#13 Det känns ju mer rättvis i alla fallFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2010-07-15 14:18
#15

Ja visst gör den Glad och det är visst en av de få gamla svenska familjerna där alltid äldsta barnet oavsett kön har ärvt gården. Enda kravet var att när arvingen oavsett kön gifte sig skulle den ingifta /ingifte alltid ta familjenamnet. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: