Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 8808 ggr
svenake
8/6/10, 10:54 AM

Allt för nu

Jag hör allt oftare att man i Rapport avslutar med  "det var allt för nu"

För mej låter det som en anglisism,  är det det?  Eller är det bara jag som är gammal?Glad

Dessutom undrar jag hur man säjer ukulele i plural?

Ja,  -  det var allt för nu!

Annons:
raphanus
8/6/10, 11:04 AM
#1

Konstruktionen (allt för + tidsadverbial) är inte ny i svenskan. Sedan länge säger vi gärna "Det var allt för idag" eller "Det var allt för den här veckan". Rent teoretiskt borde det vara möjligt att då även säga "allt för nu". Om man ogillar det, kan man säga "allt för den här gången". Att någon väljer det kortare alternativet "allt för nu" kan kanske vara ett tecken på den allestädes rådande tidsbristen.

Ukulele böjs lättast som inhemska utrum-ord som slutar på -e:

en stele - stelen - stelar - stelarna
en ukulele - ukulelen - ukulelar - ukulelarna

Inkanyezi
8/7/10, 6:04 PM
#2

Bland dem som spelar ukulele förekommer ofta förkortningen "ucke", som så klart böjs på samma sätt.

svenake
8/8/10, 2:20 AM
#3

Jo  jag använder  ukke (med 2 k  Glad)     och därmed också ukkar. Skrattande Men eftersom jag började fundera så tänkte  jag att jag kunde lyfta frågan.

Ukken härstammar från ön Madeira, följde med emigranter  till Hawai  - ändrades lite - och bytte namn just till ukulele (som lär betyda "hoppande loppa" Förvånad)

Lill-Kisse
9/9/10, 10:35 PM
#4

Jag tror mig minnas när uttrycket "Allt för nu" började användas av anställda på TV. Det var när det var fotbolls-VM i USA och kommentatorerna avslutade sin sammanfatting. Mitt intryck var att de översatte "All for now" rakt av, vilket spred sig direkt till kollegorna.

svenake
9/11/10, 8:46 PM
#5

Nu har jag tre ukkarGlad

# 4  Jag tror också att det var ungefär då det började dyka upp.

# 1  Alla dom exemplen låter helt rätt för mej, - utom  "allt för nu"   Det är inget stort trauma för mej,  jag bara undrar varför just det känns fel/annorlunda.

Undrar hur många ukkar jag har nästa gång.

Upp till toppen
Annons: