Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Vad kallas saken/företeelsen?

Latin för hunddagis?

2010-08-12 13:07 #0 av: ProCanis

hur kan man översätta "Hunddagis" på bästa sätt? :-)

Pro Canis Cura, var det någon som sa..

Anmäl
2010-08-12 15:47 #1 av: raphanus

Asylum canum. Man kan säga Asylum canum diurnum om man vill understryka att verksamheten bedrivs på dagtid.

Pro Canis Cura betyder snarare "ett botemedel för hunden"

Anmäl
2010-08-12 21:45 #2 av: ProCanis

Ahaaa =)

Hur kan du detta då? :)

Anmäl
2010-08-13 00:39 #3 av: raphanus

#2 - Jag läste latin i två år på gymnasiet och gick ut med femma i det ämnet. Därefter har jag dessutom hållit kunskaperna levande genom att stadigt sjunga i kyrkokör, där texterna i den större delen av repertoaren är på latin. Visserligen handlar kyrkosångstexter väldigt sällan om hunddagis, men jag anser ändå att jag har de kunskaper om normal latinsk ordbildningslära som tarvas för att besvara din fråga.

Anmäl
2010-08-14 18:39 #4 av: ProCanis

Ahaaa, vad häftigt :-)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.