Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 9640 ggr
maxiq
2010-11-20 19:46

Förk.

Ja det handlar alltså om förkortningar. I min ungdom skulle man skriva t.ex. t.ex. med punkter som ersättning för de utelämnade bokstäverna. Därefter kom det några år då det skulle skrivas t ex med mellanslag istället och om jag förstår saken rätt så är punkterna tillbaka igen i de officiella rekommendationerna även om man ser diverse avarter.

tex.    t. ex.    t ex.

Hur gör ni?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Effie
2010-11-20 21:04
#1

Jag lärde mig nog varianten utan punkt i skolan, fast om det var så från början, eller om vi fick lära om, det minns jag inte (så längesedan var detGlad. Slutet av sextiotalet/början av sjuttiotalet).

Numera använder jag nog oftast med punkt, och utan mellanslag. T.ex. Men jag har inget bra skäl för det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

svenake
2010-11-21 03:13
#2

Jag har  genom tiderna använt  de olika  skrivningarna,  men skriver numera endast  "tex"    Skälet är att det inte kan missförstås och innebörden är helt klar, och då ska man inte krångla till det.   Det händer också att jag säjer  ordet "tex".   Det viktigaste är förståelsen!  Och därför skriver jag också  "säjer"   som inte heller kan missförstås.  Däremot använder jag aldrig  "Lunch"   utan "middag" Glad

raphanus
2010-11-21 09:55
#3

Att man en gång i tiden övergav punkterna hade nog att göra med att tidiga ordbehandlare uppfattade punkten som slutet på en mening och skickade in en versal efteråt, så att det blev "m. M. eller o. S. V.".

Jag använder aldrig förkortningar om jag inte är absolut tvungen till det av utrymmesskäl, och har ingen förståelse för varför en del av rutin skriver "mvh" i brevslut.

I den mån jag använder förkortningar, använder jag ibland punkter för att skilja liknande förkortningar förån varann. "Med mera" blir då m. m., medan "millimeter" eller "mormor" blir "mm".

Lill-Kisse
2010-11-23 01:07
#4

Jag lärde mig redan i grundskolan att utesluta onödiga saker som punkt i förkortningar. Det var innan ordbehandlingsmaskiner fanns  (så vitt jag vet). Mina lärarinnor nämnde i alla fall inte att det fanns något sådant. Däremot var det noga med mellanrum på rätt ställe. Man fick inte skriva "tex". Det ska vara "t ex", "m m", "e dyl". Se bara i #3 vilken skillnad det är på "m m" och "mm".

Det här var på den tiden vi samtidigt lärde oss att inte använda ålderdomliga ord och uttryck och ta bort onödiga stavelser före och efter orden. Jag har svårt att komma på några bra exempel just nu, men "ehuru, förty, emedan, tagas, beredes, hurusom, anordnas" och liknande påhitt ströks med rödpenna i våra uppsatser.

maxiq
2010-11-23 10:58
#5

En "risk" med att skriva utan punkter i datorn är att det kan avstavas mitt i, t ex när raden tar slut och då kan det bli obegripligt. I de flesta ordbehandlingsprogram kan man använda s.k. hårda mellanslag vilka åstadkommes med ctrl+shift+mellanslag så hålls förkortningen ihop som ett ord.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Honestyisdead
2010-11-26 19:03
#6

Vi fick lära oss att skriva t. ex

Annons:
maxiq
2010-11-26 20:29
#7

Utan punkt efter ex? Det verkar okonsekvent… Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Honestyisdead
2010-11-26 20:31
#8

Har för mig läraren sa att det inte skulle vara punkt efter ex, eftersom det inte var fler ord med i förkortningen.

maxiq
2010-11-26 21:03
#9

Det var ju också en förklaring. :-S

Egentligen är en punkt som ersättning för bokstäver som utelämnas inte helt bra eftersom punkten annars avslutar meningar. I engelskan används ju apostrof när de snålar in på bokstäver, t.ex. don't. Kanske något för våra förkortningar?

t'ex'

Tja, varför inte? :-P


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Honestyisdead
2010-11-26 21:16
#10

Ja det hade ju varit en bra lösning som inte förvirrar lika mycket som punkter :)

Lill-Kisse
2010-11-26 21:19
#11

#7  Nu skojar du väl, då du skriver okonsekvent, när du menar inkonsekvent (eller möjligen okonventionell)?

#8  Språkvårdare brukar säga att man ska vara konsekvent med val av punkter eller helt utan punkter i våra vanliga förkortningar av den typ som vi diskuterat hittills.

maxiq
2010-11-26 22:24
#12

Jag är ju från Norrland. :-)  Jag skrev "okonsekvent" av bara farten, tittade på det och insåg att det heter "inkonsekvent" men lät det vara för att se om någon skulle upptäcka det och påpeka det. ;-) Jag kanske ska skriva 'konsekvent nästa gång så får ni fylla i valfri förled själva.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Emo
2010-11-27 08:38
#13

#9 Har man slutat med det i svenskan? När jag var barn fick vi lära oss att ersätta utelämnade bokstäver inuti ett ord med apostrof. Det användes vid talspråk i skrift. Du fick mig att fundera på när jag såg det senast.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Effie
2010-11-27 12:04
#14

#13 Du tänker på typ så'nt? Det använder jag fortfarande, även om jag slarvar med det också. Men jag har nog aldrig ens tänkt tanken att skriva t'ex' eller o's'v'. Det ser ganska kul ut, faktiskt Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

maxiq
2010-11-27 12:11
#15

Helt rätt Emo! Jag tänkte inte på att vi faktiskt använder det i svenskan om än i speciella fall. I engelskan används det regelmässigt så därför kom det upp i tanken först.

Kan de' va' nå't? Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

parsley
2010-11-28 16:26
#16

Om Maxiq inte vet om han är konsekvent eller inte så kan andra t ex ha svårt att veta vad Maxiq menar.

Jag läser konsekvent fel, i # 7 läste jag utan punkt efter sex, istället för utan punkt efter ex.

[YlvaP]
2010-12-03 21:51
#17

Jag fick lära mig att använda t. ex. i skolan men av lathet skriver jag bara tex.

guraknugen
2010-12-22 08:24
#18

Då kommer ju ett textexpansionsprogram väl till pass och ser till att ”tex” förvandlas till ”t.ex.” automatiskt. Eller till ”till exempel”, beroende på dina inställningar.

Exempel på sådana program är AutoKey (Linux), AllChars (Windows) och AutoHotKey (Windows). Fler finns säkert. Bara att hitta sin favorit, mata in sina förkortningar och vad de betyder och sedan är det bara att börja skriva. Funkar i alla program som man kan skriva text i.

raphanus
2010-12-22 10:27
#19

#18 - Jag antar att det programmet ändå inte förstår skillnaden mellan "med mera" (m.m.) och "millimeter" (mm).

guraknugen
2010-12-22 15:42
#20

#19: Det är upp till dig. Du kan ju välja vilka förkortningar du vill. Om du vill att ”skrufs” ska skrivas som ”med mera” så går det utmärkt. Själv har jag dock valt ”mmm” för ”med mera". Det svåra är bara att komma ihåg alla förkortningar om man har definierat många…

Kan vara skönt också att slippa skriva långa ord ofta, som ”GNU/Linux-distribution” och annat. Vill man ha möjigheten att böja ord enkelt kan man ju låta förkortningen expanderas direkt (det normala är att man väntar in ett mellanslag, komma, punkt eller liknande innan förkortningen expanderas). Exempelvis har jag förkortat ordet ”distribution” till ”distro”, så om jag skriver ”distroer” kommer det att bli ”distributioner” och så vidare, utan att jag behöver backa tillbaka för att ta bort ett mellanslag.

Man kan ävn förkorta hela meningar, exempelvis sin adress och liknande, då hela nyradstecken och en massa andra tecken stöds. Sitt personnummer kanske? Och för den modige: Kreditkortsnumret… Behöver kanske inte tillägga att man kanske ska vara lite försiktig i vissa fall, men nu sa jag det i alla fall.

Och visst ja, vaför inte dagens datum och tid? Det går också bra, nämligen. Aktuell tid just nu är tydligen 2010-12-22 14:35:39…

Annons:
guraknugen
2010-12-22 15:44
#21

Och tro inte på det som står under mitt namn, att inlägget skrevs klockan 14:42. Det stämmer inte med någon av mina klockor. Faktum är att klokan inte ens är så mycket just nu när jag skriver detta. Någon som kan justera tiden? Var man nu gör det någonstans…

Detta skrevs klockan 14:38:51

Upp till toppen
Annons: