Annons:
Etikettstilistik-chatt-sms-språk
Läst 24501 ggr
Emo
2010-11-06 16:46

Vad menar du med ;-) ?

Har jag missuppfattat något?

Det är inte lätt att följa med i språkutvecklingen, när ord och uttryck ändrar betydelse.

Jag har använt ;-) som ett tecken för att det jag skrivit var med glimten i ögat dvs skämtsamt.

Efter att ha läst detta blir jag rädd.

Kan jag missförstås och verka vara något annat än jag är?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Lill-Kisse
2010-11-06 20:43
#1

Den största risken är att inte alls bli förstådd, när man använder sådana där tecken och Smileys. Jag fattar sällan betydelsen av dessa och ids inte söka någon översättningstabell.

Vem vet hur tecken och symboler förvanskas på vägen via olika program? En skratt-symbol här på iFokus kanske blir något helt annat efter kopiering till ett annat program.

(Inom parentes sagt, tycker jag det verkar småaktigt att tjafsa om ett sånt tecken som det du visade i länken. Vissa människor kan man väl inte ens prata med.)

Det är nog bäst att använda rak svenska. Inte är man tråkig för det.

Skogselva
2010-11-06 21:49
#2

;) eller Flört Använder jag för snälla skämt eller "neutral ironi", som du säger #0: "glimten i ögat" och :P eller Tungan ute för råa (men fortfarande hjärtliga) skämt, eller om jag retas med någon. (Men nu var det inte Tungan ute som var på tal, så jag vet inte varför jag tar upp den.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Emaljoh4
2010-11-20 11:33
#3

Jag skriver också Flört till saker med glimten i ögat osv.. Men jag fattar inte varför det skulle vara som en "flirtsmilis" Obestämd

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Inkanyezi
2010-11-20 12:41
#4

Och jag har använt tecknet i väl tjugo år i chattkanaler på irc, och det har aldrig uppfattats som flirt. Det där att det skulle vara flirt är något som någon har missuppfattat, eller det kan möjligen vara en annan innebörd av tecknet som används i vissa sociala sammanhang.

guraknugen
2010-11-22 21:44
#5

#4, annars är det nog många som trott genom åren att jag flirtat med dem… eller ”flörtat” som man faktiskt kan stava det om man vill… Båda stavningarna är med i SAOL. Vad nu detta har med ämnet att göra, men så är det i alla fall…

Mimmi
2010-11-23 00:55
#6

Enligt mig kan den tolkas både som en skämtsam och som en flirtig symbol. Den andra betydelsen är kanske något som kommit senare, då många här inte verkar veta om den betydelsen. Jag rör mig mycket bland olika ungdomsforum och IRC-kanaler där många ungdomar vistas.

I de flesta fallen kan man avgöra vad personen i fråga vill säga med smileyn genom att helt enkelt tänka på sammanhanget.

Annons:
Inkanyezi
2010-11-23 01:12
#7

Sammanhanget sa Bull. ;o)

guraknugen
2010-11-23 23:46
#8

Det är klart att om man verkligen flörtar med någon kanske man även då använder samma symbol, men det är ju som framgår av #7.

Honestyisdead
2010-11-26 19:06
#9

Blinkar man så på riktigt kan det betyda att man är lite flörtig eller skämtar.

Precis så använder jag gubben på internet.

parsley
2010-11-30 14:39
#10

Det är ju egentligen två frågeställningar i en, dels hur man hanterar smileys dels hur vuxna ska förhålla sig till ungdomar de har en (proffesionell) relation till.

För mig är en smiley en figur som antingen betonar eller neutraliserar det jag skriver, lite beroende på sammanhanget. Den kan ses som ett försök att föra in kropsspråk och ansiktsuttryck i skriftspråket.

Händelsen som referas till i länken handlar snarare om vilket förhållningssätt vuxna som arbetar med tonåringar ska ha. Ska den vuxne vara vän med dem på sociala forum för att bilda sig en uppfattning om vad de håller på med där och vad de gör med och mot varandra? Ska den vuxne själv gå in och kommentera det ungdomarna skriver eller bara kolla dem?

En flirtsymbol / smiley i kombination med orden "jag tycker du är snygg" kan tolkas på flera olika sätt. Den kan användas som invit eller neutralisera avsändaren och få denna att framstå som lite rolig eller ofarlig. Orden kan även sägas tröstande om en tonåring t ex känner sig ful kan någon säga emot den. Syftet med smileyn i länken framgår inte och de som läst kommunikationen på kontot kan läsa tolka dem på olika sätt.

Det som man kan tänka på  när man  skriver på nätet är att 80 % av all kommunikation är ordlös och 20 % sker med ord. Finns det inget kroppspråk till orden så blir de tolkade bara som ord på det sätt som läsaren vill tolka dem och smileyn ingår som en del i den tolkningen.

kaninsköld
2013-06-20 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Från wikipedia….

Mvh Kaninsköld

Jalking
2013-06-22 15:24
#12

Jag använder ;-) som många andra här ovan i betydelsen "med glimten i ögat", men också ibland tillsammans med någon klurig dubbeltydighet där det gäller att tänka till lite extra.
Att det skulle vara någon slags allvarligt menad flirtsymbol håller jag inte alls med om.

Inkanyezi
2013-06-22 15:26
#13

Och jag har hittills inte uppfattat :-) som en flirtsymbol. Det kan möjligen gälla ganska speciella forum.

Annons:
Intehärutandär
2013-06-22 20:42
#14

Jag började använda smilies för ca 20 år sedan, då jag upptäckte mirc och internet för privat bruk (innan använde man det bara i skolan). Då man mircade, så fick man i värsta fall prata/chatta med 15 personer samtidigt. Där kom gubbarna in bra, då man fick spara på orden om inte fingrarna skulle börja glöda. Där lärde jag mig att det betydde flirt. Senare då man utökade gubbarna och andra sätt att surfa så blev det också använt vid skämt.

Cazzos
2013-06-23 12:48
#15

Det beror ju helt på vad man skriver och hur man tolkar det…

Jag tycker att ;-) används mer av vuxna, och ;) används mer av ungdomar.

;) kan jag använda både i flirt- och skämtsamma sammanhang. Jag skriver sällan, nästan aldrig till en näsa till mina smileysar.

Men som sagt, det beror helt på vad man skriver!


Upp till toppen
Annons: