Annons:
Etikettspråkhistoria
Läst 26293 ggr
[Piaffen]
2010-11-26 11:58

Svenska språkets släkt

Hejsan, jag hoppas verkligen jag får svar väldigt snabbt, håller på med ett skolarbete om språkhistoria. Men nu har jag fastnat lite, fick en fråga där man skulle leta upp svenska språkets släktingar. Och hur jag än letar runt på nätet så har jag oturligt nog inte hittat det. Men kan det möjligtvis vara danska och norska som är släkt med svenskan? Jag tycker i alla fall att dom två språken är rätt lika svenskan. Tacksam för svar

Annons:
Effie
2010-11-26 13:42
#1

Det finns ju nära släktingar, och avlägsna släktingar…Danska och norska är mycket nära släktingar till svenskan.

Du kan väl försöka googla på indoeuropeiska språk, så borde du hitta en hel del om svenskans släkt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Piaffen]
2010-11-26 13:58
#2

Tack så mycket! :)

Ephraim
2010-11-26 16:18
#3

Rent teoretiskt skulle svenskan kunna vara släkt med alla språk på jorden. Om det är så att alla nu levande språk härstammar från ett gemensamt urspråk så är alla språk släkt, om än på väldigt långt håll. Fast vi kan inte riktigt veta om det är så, eller om språket har uppstått på flera håll mer eller mindre oberoende av varandra.

De enda språk vi med säkerhet kan säga att svenskan är besläktade med är de indoeuropeiska språken. Det finns även grupperingar inom de indoeuropeiska språken (det vill säga språk som är närmare släkt med varandra), svenskan är exempelvis ett germanskt språk och närmare bestämt ett nordgermanskt. Släktträdet nedan kan vara till hjälp även om det kanske inte är helt enkelt att läsa av, annars är Wikipediaartiklarna på ämnet väldigt användbara.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/IndoEuropeanTree.svg

guraknugen
2010-11-26 17:28
#4

Svenskan är ju släkt med norska, danska och även isländska på så vis att det en gång i tiden var ett och samma språk; det vi idag kallar fornnordiska och som talades för cirka 1000 år sedan. Sedan dess har vi lånat in ord från massor av språk, exempelvis lågtyska, franska, latin och på senare år även engelska, men på den fornnorsiska tiden lånade vi även ut många ord till andra språk, bland annat lite drygt 900 ord till engelskan – och så fick jag sagt det ännu en gång…

Skrattande

Kanske inte var svar på frågan direkt, men nog är de nordiska språken släkt med svenskan, om det nu var så frågeställaren menade.

Det står lite om det på svenska Wikipedia också, sök på ”svenska”. Står även lite på engelskspråkiga Wikipedia, sök efter ”swedish language”, men vad jag kunde se stod det ungefär samma sak som på den svenska, fast på engelska…

guraknugen
2010-11-26 17:30
#5

#4: Hm… inser att i stort sett allt jag nämnde redan nämnts i #3… Nåja, upprepningar är inte alltid av ondo.

Jalking
2010-12-02 00:31
#6

Hehe…

Elfdalian i länken ovan… Är det vad jag tror att det är? Älvdalingarnas svårförstådda dialekt som finns med som en egen gren bland de nordiska språken.

Annons:
raphanus
2010-12-02 14:27
#7

#6 - Ja, det är älvdalska. Älvdalskan har bevarat vissa äldre språkdrag som inte återfinns i rikssvenskan, och kan då på sätt och vis klassificeras som ett eget språk. Men skillnaden mellan dialekt och språk kan förstås ibland vara hårfin.

guraknugen
2010-12-02 17:52
#8

En gammal definition på vad som är ett språk, men som väl knappast gäller idag, är att gränsen går vid en egen flagga och en egen armé…

Ephraim
2010-12-02 20:54
#9

Det ska väl sägas att vissa av uppdelningarna i länken ovan går att diskutera. Uppdelningen i västnordiska och östnordiska exempelvis bygger på vilka fornnordiska dialekter språken härstämmar från. Men samtidigt får man komma ihåg att svenska, danska och norska hela tiden haft kontakt med varandra och att uppdelningen är tveksam ur ett nutida perspektiv. Ibland används en uppdelning i fastlandsnordiska (svenska, danska, norska) och önordiska (isländska, färöiska) vilket tar mer hänsyn till de moderna språken. Å andra sidan var ju länken till ett släktträd så det är ju inte fel.

Att klassificera Älvdalskan som ett eget språk är nog inte särskilt kontroversiellt egentligen. Men det är klart, det är ju ofta något av en smaksak. Frågan om något är en dialekt eller ett eget språk kan vara väldigt viktig för många människor, men lingvister (som förväntas ta ställning i frågan) är oftast väldigt ointresserade av detta.

Älvdalskans förhållande till forngutniskan är jag osäker på.

Jalking
2010-12-02 23:20
#10

Blir lite offtopic, men jag kan bara inte låta er missa denna pärla från slutet av 70-talet eller början på 80-talet. Rock på älvdalska när den är som bäst.

Jonny Cartong Leta fram låten Ukin dug sigel auto blåst och spela den. Först ett par minuters intrumentalt, sen texten. Sidan är lite trilsk, man får lirka lite.
Jonny Cartong är för övrigt riktig raggar-rock av hög klass. Testa t.ex. Freda' igen och Pripps Blå på samma sida.

svenake
2011-11-15 13:02
#11

#8  Den svenske överbefälhavaren Rapp (tror jag att han hette)   citirade  en gång ordförande Mao,  som lär ha skrivit,  "Alla länder har en armé, -  antingen sin egen eller någon annans"   Glad

Upp till toppen
Annons: