Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Dialekter

2011-02-02 10:24 #0 av: nagithas

Hittade den här idag. Ganska roligt att sitta och lyssna på olika dialekter.

http://swedia.ling.gu.se/

Anmäl
2011-02-02 13:10 #1 av: Inkanyezi

Det har väl gått ungefär femtio år sedan jag bodde i Hoka och Karlshamn, och under den tiden jobbade jag ihop med några jämshögsbor en sommar, bland annat med lingonplockning. Det slog mig när jag lyssnade på jämshögskan av en äldre kvinna att den mer liknar hur man talade i Karlshamn, och att hon använder bland annat ett ord som jag inte hört från jämshögsbor i slutet av femtiotalet: lingon. Lingon var krösen eller kröser, och lingonsylten kallades krösnamos. Jag antar att ordet lingon har kommit in senare. När jag bodde i Karlshamn 1959 var lingon ordet för krösen då de såldes på torget.

Anmäl
2011-02-06 14:03 #2 av: Moctezuma

Finlandssvenska dialekter

Liknande sida. Lönar sig kanske att lyssna på dialekten i Närpes, ett litet tips bara ;)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.