Annons:
Etikettgrammatik
Läst 15244 ggr
parsley
2/2/11, 8:09 PM

Mer eller fler

Fick precis ett reklammail från Ellos med uppmaningen att klicka "för mer inspirerande underkläder".

Min fråga heter det mer eller fler i det här fallet eller beror ordvalet på vad man har för förväntningar på Ellos underkläder?

Annons:
guraknugen
2/2/11, 8:53 PM
#1

Jag skulle säga fler, men det beror på vad man menar. Är det fler kläder än tidigare eller är de mer inspirerande än tidigare? Förmodligen menar de det ena men skriver det andra; det brukar vara så…

Tungan ute

Det jag tycker man oftast ser, är i alla fall att det står ”mer” när man menar ”fler”. Funderar på om det har ett samband med att man ibland skriver ”med mera” istället för ”med flera”.

Lill-Kisse
2/3/11, 1:59 AM
#2

Fler ska man använda i de fall man menar ett större antal än något annat, t ex fler saker, flera gånger.
Mer passar bra när man jämför olika företeelser som t ex mer vanlig, mer skadad, mera ont etc.

Hoppas att dessa exempel beskriver skillnaden på ett enkelt sätt.

raphanus
2/3/11, 7:29 PM
#3

TS exempelmening är ju inte grammatiskt felaktig, men den låter ju påskina att Ellos skyltar med mindre inspirerande underkläder där de väl hänvisar till mer inspirerande sådana.

Honestyisdead
2/5/11, 12:30 AM
#4

Tycker det ser rätt ut.

Maria
2/7/11, 9:50 AM
#5

#2 Jag tycker det var en bra förklaring.

Jag uppfattar det som man visar upp mediokra underkläder för att sedan klicka vidare till finare sådana.Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: