Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Grammatik

Mer eller fler

2011-02-02 20:09 #0 av: parsley

Fick precis ett reklammail från Ellos med uppmaningen att klicka "för mer inspirerande underkläder".

Min fråga heter det mer eller fler i det här fallet eller beror ordvalet på vad man har för förväntningar på Ellos underkläder?

Anmäl
2011-02-02 20:53 #1 av: guraknugen

Jag skulle säga fler, men det beror på vad man menar. Är det fler kläder än tidigare eller är de mer inspirerande än tidigare? Förmodligen menar de det ena men skriver det andra; det brukar vara så…

Tungan ute

Det jag tycker man oftast ser, är i alla fall att det står ”mer” när man menar ”fler”. Funderar på om det har ett samband med att man ibland skriver ”med mera” istället för ”med flera”.

Anmäl
2011-02-03 01:59 #2 av: Lill-Kisse

Fler ska man använda i de fall man menar ett större antal än något annat, t ex fler saker, flera gånger.
Mer passar bra när man jämför olika företeelser som t ex mer vanlig, mer skadad, mera ont etc.

Hoppas att dessa exempel beskriver skillnaden på ett enkelt sätt.

Anmäl
2011-02-03 19:29 #3 av: raphanus

TS exempelmening är ju inte grammatiskt felaktig, men den låter ju påskina att Ellos skyltar med mindre inspirerande underkläder där de väl hänvisar till mer inspirerande sådana.

Anmäl
2011-02-05 00:30 #4 av: Hera

Tycker det ser rätt ut.

Anmäl
2011-02-07 09:50 #5 av: Maria

#2 Jag tycker det var en bra förklaring.

Jag uppfattar det som man visar upp mediokra underkläder för att sedan klicka vidare till finare sådana.Flört

/Maria

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.