Annons:
Etikettstilistik-film-tv-litteratur
Läst 7243 ggr
Inkanyezi
2011-02-16 12:19

Uteslutet hjälpverb till supinum i bisatser

Det är en egenhet i skriftspråket som jag undrar över, och det är att man ofta i bisatser utesluter hjälpverbet i pluskvamperfekt och enbart skriver supinum, vilket nästan aldrig händer i tal.

Jag har provat att sätta ihop sådana fraser och höra hur de läses, och då har den som läser ibland stakat sig på supinumformen, och i en del fall skjuts hjälpverbet in ändå vid läsning, trots att det inte finns i texten. Jag uppfattar det som en anomali, där skriften avviker från det talade språket på ett ologiskt sätt.

En av de provade satserna som gav stakningar var: "Den anhållne förnekar att han känt till vad väskan innehöll."

Typexempel på läsning: "Den anhållne förnekar att han kän- öööh - Den anhållne förnek- öööh - Han förnekar att han har känt till vad väskan innehöll."

Ibland byter läsaren ut supinumformen mot imperfekt, vilket tyder på att det känns fel att använda supinum självständigt när man talar.

En tanke som slår mig är att det är lite märkligt att ha en form i skrift som i knappast förekommer i tal, och som därigenom stör läsningen. Jag är nyfiken på hur bruket kan ha uppstått.

Annons:
Effie
2011-02-16 19:44
#1

Jag tycker inte de satserna känns aviga alls. Har inget problem att hoppa över hjälpverbet. Jag gör det nog i normalt tal också, där det passar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lill-Kisse
2011-02-20 18:15
#2

Jag upplever det som en brist eller slarv hos skribenten att "tappa bort" hjälpverbet. Naturligtvis ska det vara med.

Bergspuman
2011-02-23 16:24
#3

Jag tycker nog att sammanhanget får avgöra. Hjälpverben behöver inte alltid vara med för att innebörden i det man säger, ska vara kristallklart. Men ibland behövs de för att förtydliga vem som gjort vad, så att säga.

Vem som har gjort vad, alltså Skrattande

Inkanyezi
2011-02-23 16:33
#4

Det är nog så att vi i skriftspråket tillåter att man tar bort hjälpverbet, men att det i stort sett aldrig händer att man gör det i talspråk. Jag gissar att det är för att man vill skrive "kortare", en slags rationalisering alltså, kanske för att man tror att texten därigenom ska bli mer lättläst. Jag tycker inte att det är lättare att läsa när pluskvamperfekt tappar sitt hjälpverb, men det blir ju lite färre ord, även om LIX kanske blir aningen högre eftersom hjälpverben är korta.

Upp till toppen
Annons: